Rámcové osnovy pre kurz japonského jazyka – 1. ročník základného kurzu

 

Používaná literatúra:

  • Shokyuu Nihongo. Author: Japanese Language Center for International Students, Tokyo University of Foreign Studies.  Publisher: Bonjinsha , 1998
  • Workbook k učebnici Shokyuu Nihongo (z archívu učiteľky)
  • Minna no nihongo Shoukyuu de yomeru (toppikku 25 I., II.),

 

1. ročník štúdia japonského jazyka je zameraný:

  • osvojenie si japonských abecied: hiragany a katakany  písaním (presné poradie ťahov) a plynulým čítaním
  • na pochopenie princípu fungovania japonského písania v znakoch, osvojenie si približne 100 základných znakov
  • na dôsledné osvojenie si gramatiky, slovnej zásoby a vedomostí o japonských reáliách z učebnice Shokyuu Nihongo (1. až 10. kapitola)
  • rozšírenie slovnej zásoby určenej začínajúcim žiakom japončiny (podľa knihy Shokyuu Nihongo, Minna no Nihongo a archívu učiteľky)
  • na zvládnutie jednoduchej  konverzácie v japonskom jazyku
  • na nadobudnutie vedomostí o japonskej krajine, kultúre, reáliách a zvykoch

 

V 1. ročníku štúdia japonského jazyka si študenti osvojujú slovnú zásobu a gramatiku podľa knihy Shokyuu Nihongo (lekcie 1. – 10.), aktívne píšu a čítajú v japonských abecedách, vypracovávajú cvičenia v pracovnom zošite, získavajú základné poznatky z japonskej etiky, kultúry a geografie.

Fonetika a písmo

 

  • hiragana a katakana (godžúon – 50 znakov abecedy) – plynulé písanie a čítanie v kane, schopnosť aktívne reagovať na písaný text, schopnosť plynule písať diktát
  • cudzie a prebraté slová, pravidlá prepisovania a výslovnosti cudzích a prebratých slov
  • slovíčka vytvorené z hiragany z rady a, ka, sa, ta, na a ha
  • slovíčka vytvorené z hiragany z rady ma, ya, ra, wa, ga, za, da, ba a pa
  •  slovíčka vytvorené z hiragany z rady kya, gya, sha, ja, cha, nya, hya, bya, pya, mya a rya,
  • zdvojené spoluhlásky, tvorenie dlhých samohlások,
  • japonská diakritika a písanie v stĺpcoch
  • princípy vzniku idiomatického písma,
  • pravidlá písania znakov, radikály a poradie ťahov – základné znaky (približne 80 kanji)

 

 

Gramatika

 

  • základné partikuly: wa, ka, no, mo, to, de, ga, ni, o, e, to,
  • sloveso desu a jeho zápor, slušná a hovorová forma slovesa
  • kosoado, tvorenie otázok a opytovacie zámená
  • jednoduché opytovacie vety, zápor, spojky shikashi a sorekara
  •  pravé prídavné mená a ich zápor, nepravé prídavné mená (na)
  • spojka soshite, číslovky, hodiny,
  • opytovacie zámená ikura a nanji – zisťovanie ceny a času
  • slovesá vo forme –masu, ich zápor a minulý čas
  • -kara ~ made (čas), -gurai, ya – nado, ka, -kara ~ made (miesto),
  • slovesá ísť, trvať, otázka s použitím dou, otázka s dochira
  • veľmi a málo (totemo, takusan, sukoshi, amari),
  • partikuly ga, ni a mo, dake
  • slovesá arimasu/imasu, ich zápor a minulý čas
  • počítadlá –tsu, -nin, -hiki, nikto a žiadny, počítadlá –mai, -dai, -hon, -hai, -satsu, -kai,
  • tvorenie otázok umiestnenia a počtu vecí, opis vecí za použitia prídavných mien
  • opis stavu: už a ešte, stať sa nejakým (sloveso narimasu a jeho použitie),
  • pravé prídavné mená vo forme –kute, -te forma všetkých slovných druhov
  • slovesá vo forme –te a ich zápor, vyjadrovanie prosby, spôsobu,
  • ísť, prísť a vrátiť sa + dôvod, udávanie dôvodu (kara, dakara)
  • vyjadrovanie opaku, zdvorilá prosba –kudasai
  • slovesá dať a dostať (morau, kureru, ageru)

 

Lexika (slovná zásoba)

 

  • opis predmetov z bežného života podľa slovnej zásoby učebnice (po 10. lekciu)
  • osobné, ukazovacie, opytovacie, neurčité zámená
  • slová abstraktného charakteru (pocity, stavy, myšlienky)
  • základné lexikologické výrazy využiteľné v teórii gramatiky
  • slovná zásoba z tematických okruhov:
    • zariadenie bytu (kuchyňa, kúpeľňa, izba), vybavenie v triede
    •  ovocie a zelenina, potraviny
    •  prídavné mená, farby
    •  budovy a miestnosti, základné obchody
    •  zvieratá a živočíchy
    •  písacie potreby, kancelárske potreby
    •  príslovky miesta, umiestnenie predmetov (hore, dole…)

 

Funkcie jazyka

  • rozlišovanie medzi hovorovou formou jazyka a bežne zdvorilo formou
  • pochopenie stavovskej hierarchizácie v jazyku
  • vyjadrovanie úcty a slušnosti v bežnej komunikácii
  • nepriame vyjadrovanie vlastných názorov a myšlienok, domnienky a predpoklady
  • počúvanie a čítanie s porozumením, bezprostredná reakcia na situáciu, vlastná jednoduchá konverzácia na danú tému
  • japonská etiketa a správanie, symboly japonsky
  • školský systém, japonská hudba
  • bežný život a reálie, sviatky a tradície, mytológia
  • stravovanie a druhy jedál, druhy obchodov a marketing
  • tradičné oblečenie, bývanie, umenie (výtvarné umenie a architektúra)
  • tradičné príbehy, náboženstvo, styky s prírodou

Kultúra a civilizácia

 

  • japonská etiketa a správanie, symboly japonsky
  • školský systém, japonská hudba
  • bežný život a reálie, sviatky a tradície, mytológia
  • stravovanie a druhy jedál, druhy obchodov a marketing
  • tradičné oblečenie, bývanie, umenie (výtvarné umenie a architektúra)
  • tradičné príbehy, náboženstvo, styky s prírodou

 

Rámcové osnovy pre kurz japonského jazyka – 2. ročník základného kurzu

 

Používaná literatúra:

  • Shokyuu Nihongo. Author: Japanese Language Center for International Students, Tokyo University of Foreign Studies.  Publisher: Bonjinsha , 1998
  • Workbook k učebnici Shokyuu Nihongo (z archívu učiteľky)
  • Minna no nihongo Shoukyuu de yomeru (toppikku 25 I., II.),
  • Mainiči kikitori 50 niči idžó Vol. 1
  • Japonsky 15 minút denne, Vydavateľstvo Infoa

2. ročník štúdia japonského jazyka je zameraný:

  • na dôsledné zvládanie a preopakovanie gramatiky, slovnej zásoby a vedomostí o japonských reáliách z predchádzajúceho 1. ročníka,
  • na nadobudnutie nových gramatických vedomostí a rozšírenie slovnej zásoby určenej pokročilým žiakom (podľa knihy Shokyuu Nihongo a Minna no Nihongo)
  • na zvládnutie zmysluplnej konverzácie v japonskom jazyku
  • na nadobudnutie vedomostí o japonskej krajine, kultúre, reáliách a zvykoch
  • na odbornú spôsobilosť úspešne zvládnuť certifikát JLPT, úroveň N5 (základná gramatika a slovná zásoba, 120 kanji)

 

V 2. ročníku štúdia japonského jazyka študenti nadväzujú na učivo 1. ročníka a pokračujú v osvojovaní si novej gramatiky (podľa knihy Shokyuu Nihongo, lekcie 10. – 16.) v obohacovaní slovnej zásoby a v osvojovaní si poznatkov z japonskej kultúry a geografie. Po ukončení 2. ročníka sú študenti vedomostne na úrovni japonského certifikátu Japanese-Language Proficiency – úroveň N5.

Gramatika a fonetika

  • prítomný priebehový čas (teiru) a jeho ďalšie použitia
  • tvorenie súvetí pomocou väzieb: -tekara, maeni, -taatode, kara
  • slovesá a ich väzby s partikulami ni a o
  • chcieť niečo, chcieť, musieť, dokázať
  • mať rád, nemať rád, byť zručný, nešikovný – slová s partikulou ga
  • bolo by vhodné, nie je vhodné (dovolené)
  • spodstatňovanie slovies, definícia slova, citácia
  • rôzne formy rozkazov
  • rozhodnúť sa pre niečo, stať sa niekým/niečím
  • len (dake, šika), príliš veľa, málo? už nie je/ešte je
  • vetné súvetia vo význame: opakujúca sa činnosť? vyskúšať niečo? zatiaľ, čo…
  • podmieňovací spôsob, spájanie do súvetí
  • príslovky a prídavné mená, ich časovanie a tvary
  • väzby medzi slovami: nadväzovanie vo vetách (takže, pretože, avšak…)
  • partikuly: wa, ka, no, mo, to, de, ga, ni, o, e, to,  -kara ~ made (čas), -gurai, ya – nado, ka, -kara ~ made (miesto)? spájanie dvoch partikúl po sebe
  • porovnávanie (je viac, je menej, je približne rovnaký), rada – bolo by lepšie, keby…
  • vyzvedanie a odpovedanie na otázky, slušná forma konverzácie
  • časové údaje, počítadlá, frekvencia a opakovanie
  • väzby so slovesami aru/iru, použiť
  • plánovať, predpokladať, myslieť si, domnievať sa

 

Lexika (slovná zásoba)

  • opis svojho života a základných predmetov v ňom podľa slovnej zásoby učebnice
  • osobné, ukazovacie, opytovacie, neurčité zámená
  • slová abstraktného charakteru (pocity, stavy, myšlienky)
  • základné lexikologické výrazy využiteľné v teórii gramatiky
  • slovná zásoba z tematických okruhov:
    • zariadenie bytu (kuchyňa, kúpeľňa, izba),
    •  budovy a miesta, obchody
    •  prídavné mená
    •  oblečenie (západné a japonské)
    •  ľudské telo (okom viditeľné časti tela)
    • doprava a dopravné prostriedky,
    •  opis prostredia, orientácia na mape, vysvetlenie cesty

 

Písmo

  • plynulé písanie a čítanie v kane (hiragana + katakana), schopnosť aktívne reagovať na písaný text, schopnosť plynule písať diktát
  • pravidlá prepisovania a výslovnosti cudzích a prebratých slov
  • zvládnutie základných 120 kanji (podľa požiadaviek JLPT certifikátu)
  • postupné aktívne osvojenie si (čítaním i písmom) základných 200 znakov (podľa učebnice) – pochopenie idiomatického významu znakov, rozlišovanie ťahov

 

Funkcie jazyka

  • rozlišovanie medzi hovorovou formou jazyka a bežne zdvorilo formou
  • pochopenie stavovskej hierarchizácie v jazyku
  • vyjadrovanie úcty a slušnosti v bežnej komunikácii
  • nepriame vyjadrovanie vlastných názorov a myšlienok, domnienky a predpoklady
  • počúvanie a čítanie s porozumením, bezprostredná reakcia na situáciu, vlastná konverzácia na danú tému
  • japonská etiketa a správanie, bežný život a reálie, sviatky a tradície, mytológia
  • geografické vedomosti: prefektúry a členenie japonskej krajiny, najväčšie mestá Japonska
  • japonské druhy umenia: tradičné a moderné umenie, divadelné formy, šport

Kultúra a civilizácia

  • japonská etiketa a správanie, bežný život a reálie, sviatky a tradície, mytológia
  • geografické vedomosti: prefektúry a členenie japonskej krajiny, najväčšie mestá Japonska
  • japonské druhy umenia: tradičné a moderné umenie, divadelné formy, šport

 

 

Rámcové osnovy pre kurz japonského jazyka – 1. ročník stredného kurzu

 Používaná literatúra:

  • ShokyuuNihongo. Author: JapaneseLanguage Center forInternationalStudents, TokyoUniversityofForeignStudies.  Publisher: Bonjinsha , 1998
  • Workbook k učebnici ShokyuuNihongo (z archívu učiteľky)
  • Minna no nihongoShoukyuudeyomeru (toppikku 25 I., II.),
  • Mainičikikitori 50 ničiidžóVol. 1
  • Japonsky 15 minút denne, Vydavateľstvo Infoa

 

1. ročník stredného kurzu japonského jazyka je zameraný:

  • na dôsledné zvládanie a preopakovanie gramatiky, slovnej zásoby a vedomostí o japonských reáliách z predchádzajúceho základného kurzu,
  • na nadobudnutie nových gramatických vedomostí a rozšírenie slovnej zásoby určenej pokročilým žiakom (podľa knihy ShokyuuNihongo a Minna no Nihongo) prevyšujúcej úroveň JLPT N5
  • na zvládnutie zmysluplnej konverzácie v japonskom jazyku
  • na nadobudnutie vedomostí o japonskej krajine, kultúre, reáliách a zvykoch
  • na odbornú spôsobilosť úspešne zvládnuť certifikát JLPT, úroveň N5 (základná gramatika a slovná zásoba, 120 kanji) a v testoch dosiahnuť plný počet bodov

 

V 1. ročníku stredného kurzu japonského jazyka študenti nadväzujú na učivo predchádzajúcich dvoch ročníkov základnej úrovne a pokračujú v osvojovaní si novej gramatiky (podľa knihy ShokyuuNihongo, lekcie 17. – 20.) v obohacovaní slovnej zásoby a v osvojovaní si poznatkov z japonskej kultúry a geografie.

 

Gramatika a fonetika

  • tranzitívne a intranzitívne slovesá (činný a trpný rod slovies)
  • väzby slovesa suru so slovami zmyslového vnímania (nioigasuru – je cítiť vôňu)
  • väzby slovies s –teiru a ich použitie vo viacerých významoch
  • slovesá pohybu s partikulou o (slovesá, cez ktoré prebieha akcia)
  • slovesá s väbami –tekuru, teiku, tekaeru (ísť, prísť a vrátiť sa vykonať činnosť)
  • tvorenie prísloviek z prídavných mien
  • spájanie do súvetí vo význame pretože (node) – udávanie dôvodu
  • používanie partikúl wa a ga
  • porovnávanie v rôznych konštrukciách – väzby s jori, hodo, onadžigurai, dočiraga (je viac ako, je taký ako, ktorý je viac?)
  • superlatív – ičiban (je najviac), vyberanie z možností – spomedzi niečoho (no nakadewa)
  • dávanie rád, odporúčanie – zdvorilý návrh – Vtahógaii (bolo by dobré, keby)
  • spájanie viet pomocou ši alebo nadväzovanie viet pomocou soreni
  • mať skúsenosť s niečím (Vtakotogaarimasu)
  • príslovky nandomo, nankaimo, ichidomonai (niekoľkokrát)
  • akcia s možnosťou frekvencie (stáva sa) – Vrukotogaarimasu
  • podmieňovací spôsob – to (porovnanie s tara)
  • použitie partikuly ga, spájanie partikúl nowa, noga, noo
  • vyjadrovanie budúceho času pomocou Vó to omotteimasu (myslím si, že urobím)
  • tvorba súvetí s tameni (kvôli niečomu) – udávanie príčiny
  • te forma vo význame prechodníka (použijúc…), zápor te formy – naide (zuni) – tvorenie od slovies, druhý zápor prídavných mien
  • väzba čú s podstatnými menami (v priebehu, počas), porovnanie čú, saičúni a točúde
  • viaceré častice na začiatku vety (napr. tokorode, tokoroga, soretomo…)

 

Lexika (slovná zásoba)

  • pomenovanie budov, obchodov, slovná zásoba využívaná pri cestovaní dopravnými prostriedkami, orientácia na mape
  • slovná zásoba nevyhnutná na komunikáciu s doktorom – slovná zásoba chorôb a zranení, ich vo vetách
  • slovná zásoba z mediálneho prostredia – televízia a televízne programy
  • použitie slovies iru a hicujó ( byť potrebný)
  • slovná zásoba rodinných príslušníkov, krúžkov v škole a mimoškolských aktivít
  • slovesá cumori (plánovať) a jotei desu (plán je taký, že)

 

Písmo

  • plynulé písanie a čítanie v kane (hiragana + katakana), schopnosť aktívne reagovať na písaný text, schopnosť plynule písať diktát
  • plynulé písanie a čítaniezákladných 120 kandži(podľa požiadaviek JLPT certifikátu) a ďalších kandži po 17. lekciu v učebnici
  • postupné aktívne osvojenie si (čítaním i písmom) približne 200 znakov (podľa učebniceShokyuuNihongo 17. – 20. lekcia) – pochopenie idiomatického významu znakov, rozlišovanie ťahov

 

Funkcie jazyka

  • pochopenie stavovskej hierarchizácie v jazyku – rozlišovanie medzi hovorovou formou jazyka a bežne zdvorilo formou, ich správne využívanie v komunikácii
  • počúvanie a čítanie s porozumením, bezprostredná reakcia na situáciu, vlastná konverzácia na danú tému, formulovanie svojich názorov zmysluplnou formou
  • anglicizácia mnohých frekventovaných výrazov – vplyv angličtiny na vývoj japončiny, využívanie týchto výrazov a správne pochopenie ich prispôsobovaniu sa

Kultúra a civilizácia

  • pochopenie kultúrnych odlišností japonskej kultúry a širšie vnímanie medzikontextových vplyvov nielen na jazyk, ale na celú spoločnosť
  • geografické vedomosti: prefektúry a členenie japonskej krajiny, najväčšie mestá Japonska

 

 

Comments are closed.